Sidor

"Pyssel - för fantasi utan gränser"


Datormek

Idag så startade jag dagen med att öppna upp en tjurig dator och byta ut nätaggregatet. Det var en ganska så avancerad operation för mig, för det är där alla sladdar löper ut från. Och alla sladdar ska ju sitta någonstans också. Och gamla sladdar ska dras ut (en del satt så förbannat stenhårt så jag svor både en och annan gång när fingrarna började ömma rejält), men inte innan man har listat ut var de nya ska in. Det gällde att dra ut en, sedan hitta en ny som såg likadan ut och sätta in istället innan man gick vidare till nästa...för annars hade det inte gått. Jag har inte hållit på så ingående med sladdarna inuti datorn tidigare, så det kändes lite förvirrande. Det är som en riktig labyrint för den oinvigde. Men nu är det gjort!

Fast än är jag inte klar. Nästa vecka någon gång så kommer det bli grafikkort, minne, cpu (processor), fläkt till cpu:n och eventuellt utbyte av dvdbrännare. Jag vet knappt vad som är vad och hur allt ser ut, men det ordnar sig. Har ju en "support" som kan lotsa mig rätt. Tack och lov för det säger jag bara.

Nåja. Så här såg saken ut som åkte in i datorn idag:


Man lär sig en hel del i alla fall. Får trösta mig med det, nu när händerna säger ifrån och vill vila (fast jag som precis börjat virka igen, vad typiskt).

3 kommentarer :

Hedvig sa...

Djupt imponerad! Det är alltså dig man ska höra av sig till nästa gång man behöver en datormekare! ;)

Annefia sa...

Jag kan inte riktigt komma på om det passar bäst med "hurra nya, uppgraderade datordelar", "suck för att dom behövs" eller "stackare för jobbet" men lite av alltihop kanske?

Jag har aldrig skruvat själv med min dator men jag och min bror byggde ändå min förra dator ihop. Jag var den som pluggade hårdvaror så det stod härliga till ocgh såpg till att få exakt rätt prylar och han var den som skruvade. Dels för att han är bättre på skruvande (både i datorer och rent allmänt) och dels för att jag vara mera "nysjuk" då och klarade ännu mindre än i dag. Men jag tror inte jag skulle vilja ge mig på att skruva själv i dag heller. Fysiken är ju inte så mycket bättre och närmsta support har jag 25 mil bort nu.

LadyNight sa...

Hedvig:
Haha, jo precis! Fast jag ska nog inte hojta hej innan jag är över bäcken, så att säga. Har fler delar som ska in i datorn och man vet aldrig hur det kommer att gå :P

Annefia:
Absolut, lite av varje! LOL
Det bästa vore ju om man kunde köpa en dator som var tipptopp och sedan ha den resten av livet, utan behov av uppgraderingar alls. Det vore något.

Skicka en kommentar