Sidor

"Pyssel - för fantasi utan gränser"


En upptäckt under hundpromenaden: Bär i mängder!

I måndags, under en av våra hundpromenader, så hittade jag massor med bär! Först en stor buske med röda, vita och svarta vinbär. Sedan en liten bit bort så fanns det ett blåbärssnår som såg så gott som orört ut. I barnslig förtjusning så återvände jag självklart dit med behållare att plocka i. Vid vinbärsbusken så träffade vi också Lillrävens kompis Wilma (den enda hunden hittills som han faktiskt blir glad över att se) och efter det så satt han snällt stilla och väntade på mig när jag plockade blåbär. Tror säkert över 1½ tim försvann och jag kom hem med 3 byggbett på högra benet, men det var det värt. Sedan blev det till att tvätta och rensa allt, låta det torka och sedan frysa in i små lagom portionsburkar (sammanlagt blev det ungefär 12 dl vinbär och 6dl blåbär). Har bara bakat smuldegspaj med blåbär innan, men det ska väl kunna gå att göra samma sak med vinbär. Ska bli spännande.

Hur brukar ni tillaga era bär? Paj/sylt/saft? Finns det något favoritrecept som alltid åker fram måhända?

5 kommentarer :

Erika sa...

När det gäller blåbär så gör jag ofta inget annat än blåbärsgröt, men min mor brukar vara snäll och göra blåbärssylt...

Vet aldrig om jag ens smakat egengjord blåbärssaft...

Häls. Erika

Fiff sa...

Jag brukar baka muffins! Supergott, särskilt med blåbär.

Sara sa...

Härligt med bär! Här blir det ofta smulpaj när det gäller blåbär, och någon kaka med röda vinbär i.
När vi nyss plockat blåbär äts de färska på morgongröten, alltså av make och barn, jag äter inte gröt.
Muffins är också gott med bär!

Jullan sa...

Smart sätt att frysa in bären på!! Kul att hitta till din sida! Här ska jag bläddra runt lite!! Vilken underbar garnbutik du har hittat! Dit måste jag nog åka nästa gång vi är i boråstrakten.
Hälsn Juliane

LadyNight sa...

Erika: Blåbärsgröt låter intressant, har aldrig hört/tänkt på det innan. Och jag har nog heller aldrig smakat egengjord blåbärssaft. Brukar föredra juice framför saft :P

Fiff: Ja, muffins med färska blåbär är inte illa! Nomnom. Får nog se till att baka några innan alla blåbär tar slut.

Sara: Brukar köra på smulpaj och muffins för det mesta. Äter inte heller gröt, men glass med färska blåbär är svårt att motstå :)

Jullan: Ja, det är ganska så praktiskt faktiskt. Kul att du hittade hit! :) Och garnbutiken kan jag verkligen rekommendera.

Skicka en kommentar