Sidor

"Pyssel - för fantasi utan gränser"


Projekt Balkong - Uppdatering

I förrförrförrförrförrgår. Mer grönt. Massa moln och regn.


Bönorna har växt på. En del mer än andra och vissa sämre än väntat. Har fått binda upp flera för att deras kvistar/stjälkar inte orkar hålla uppe dem utan går nästan av. En har blivit hela 28cm lång! Flera sitter utanför balkongen (inkl den största), så jag oroar mig lite över att de ska släppa och ramla ner. Känns trist att t.ex grannen under eventuellt kommer att hitta fina rosenbönor på sin balkong (medans jag istället hittar potatisskal från grannen ovan). Har även funnit 18 stycken små babybönstjälkar till! Allt som allt så bor det 17 stycken i krukan och 19 stycken i blomlådan. Och det finns fortfarande blommor kvar, både knoppar och utslagna, så det kanske kommer mer bönor innan det tar stopp. Håll tummarna!


Sedan har jag köpt lite grönt till de andra två blomlådorna (memorerade tyvärr inte namnet på växten). Dock inte tillräckligt för att fylla upp lådorna, så än är inget planterat och har därför hållt sig borta från bloggens "rampljus". Men inte sörjer de för det, utan det ploppade oväntat upp massor av små blomknoppar istället. Små vita gulliga saker...och några få lila (från samma bunte!). Jag som inte ens trodde att de var av den blommande sorten o.O


Djungelgurkan trivs, växer så det knakar och nu ÄNTLIGEN har jag hittat små blommor lite här och där undangömda bland löven. Antar att det som sitter precis bakom den gula lilla blomman är det som blir gurkan sedan. Ska bli kul att se vad som händer.


3 kommentarer :

Annefia sa...

Åh wow så imponerande dina bönor hunnit bli! Jag tror dock inte du behöver vara rädd för att dom ska lossna. Inte en enda böna har nånsin lossnat för mig och en del har t.om suttit fast när jag rivit ner rankorna på hösten. Har du smakat på dom än? Dom på bild 3ser ut att vara lagom ätstorlek (om du vill äta dom med hela bönskidan viket jag föredrar). Blir dom så stora som på bild fyra är dom ju träiga men man kan äta själva bönorna eller så dom nästa år.

Om det är blommorna på bild 6 som är dom mystiska så ser det ut att vara vit kantlobelia. Det är inte ovanligt att dom vita får nån ljuslila blomma med.

Fiff sa...

Kul att det händer lite! Precis som annefia säger så kan det kanske vara läge att skörda o se så de inte blir för trådiga. Jag har en sort som blir mer än 20 cm utan att bli trådiga, men de flesta måste man skörda innan.
Kul att gurkorna är på g också! Håller tummarna för att du får mkt mer att skörda :-)

LadyNight sa...

Annefia:
Envisa bönor, bra att veta! :P
Och så goda! Smörstekte några med lite lök och svamp. Mums. Fast lite vassa och träiga här och där, så jag ska försöka nypa resten av bönorna lite tidigare. Och som du sa, de som är stora som på bild 4 får nog sparas till nästa år.

Jag googlade Kantlobelia och JAVISST! Du har rätt! Tack :D


Fiff:
Ja, det är så kul att se skillnaden från dag till dag. Det går så fort! Och jo, jag plockade nog den första näven lite för sent. Det var lite svårtuggat :P

Skicka en kommentar